Duurzaam vrij van alle last van angst

Beste lezer,

Lees het verhaal hieronder een paar keer rustig door. Als je het  begrijpt en het gevoel hebt dat dit waar is en de overtuiging dat het ‘ zo werkt’ en er vertrouwen in hebt, pas dan de raadgevingen toe in de praktijk zoals ik ze heb beschreven.

 

 

Twee soorten angst

Er bestaat angst

  1. waar je last van hebt
  2. waar je geen last van hebt en die je helpt

Angst die helpt, gezonde angst, waarschuwt je voor gevaar, bijvoorbeeld een ongeluk dat je ziet aankomen in het verkeer waar je mogelijk bij betrokken raakt. Deze angst is een vorm van energie die je alert maakt en in staat stelt te vechten of te vluchten, in het geval van een naderend ongeluk adequaat te handelen en een ontwijkende beweging te maken.

Angst waar je last van hebt waarschuwt je niet voor gevaar en helpt niet.

Het akelige gevoel van angst waar je last van hebt, is niet de angst zelf maar ontstaat uit angst voor de angst en je verzet ertegen. Je reageert met angst op angst waardoor het steeds sterker wordt. Er ontstaat een vicieuze cirkel.

Wat kun je in de praktijk doen als je last krijgt?

Als je angst voelt opkomen of je wordt erdoor overvallen doe dan 2 dingen:

  1. Verzet je er niet tegen en laat het gevoel toe.
  2. Houd tegelijkertijd je aandacht (ogen) gericht op wat je op dat ogenblik aan het doen bent en ga door met je bezigheden.

Als je dat doet, trekt de angst zich terug. Het akelige gevoel dooft uit.

Waar het om gaat is dat je je op geen enkele manier meer in handelen en gedrag laat leiden door deze angst. Hij waarschuwt je niet voor gevaar en is dus onbelangrijk. Hij heeft geen functie.

Hem bestrijden of onderdrukken werkt niet, daar versterk je het akelige gevoel eerder mee. Op de vlucht slaan is ook niet de bedoeling. De 3de en goede manier om met deze angst om te gaan is dus die er te laten zijn.

Misschien lijkt dit je een te grote stap en zie je het jezelf  nog niet doen. Lees dan vooral nog even verder. Ik werk het verder uit aan de hand van (angst voor) angstaanvallen.

 

Angstaanvallen

Angst of paniek kan zich aandienen in de vorm van een aanval, waarbij je het gevoel kunt hebben dat je in elkaar zakt, gek wordt, alle controle verliest, enz. Ook deze gevaren zijn irreëel. Niet dat je niet dood kunt neervallen. Dat kan iedereen onverwacht overkomen. Maar dat is niet vanwege de angst. Een angst- of paniekaanval zelf is dus ongevaarlijk en kan geen kwaad.

Re-integreren

Stel je voor, je bent een tijdje uit de roulatie geweest vanwege angst- of paniekaanvallen en je gaat op een dag weer naar je werk. Je maakt je van te voren zorgen en bent bang dat je op je werk weer een aanval krijgt.

Wat kun je doen?

Sta stil bij de gedachten die je hebt. Waarschijnlijk denk je zoiets als: als ik nou maar niet….Zet wat de dialoog met jezelf betreft de wissel om en zeg: ‘Laat angst maar komen. Ik ga er nu anders mee om’.

Mocht je op een gegeven moment een aanval voelen opkomen, spreek jezelf dan op die manier toe en stel je bij de eerste prikkels volledig voor het gevoel van angst open. Het mag er zijn en je overspoelen. Tegelijkertijd hou je dus je aandacht gericht op wat je op dat ogenblik aan het doen bent. Misschien zit je achter je laptop te werken, voer je een gesprek met een collega of je pauzeer je en eet of drink je iets, het maakt niet uit wat. Wat je zult merken is dat er lichamelijke reacties optreden, zoals: transpireren, warm worden, een zwaar (verlammend) gevoel krijgen, enz. Stel je voor die reacties weer volledig open. Ze mogen er zijn. Het zware gevoel, de transpiratie, enz. evolueren niet meer tot angst (het akelige gevoel) waar je last van hebt.

Je kunt het misschien vergelijken met een donkere wolk waar je doorheen gaat. Donkerte waar je je niet tegen verzet heeft zijn eigen schoonheid. Die is zoals hij is en is in zichzelf noch goed noch kwaad.

Na zo’n aanval, waar je doorheen gaat, kan er een enorm gevoel van bevrijding optreden. Niet van opluchting. Die zou er zijn als je de gelegenheid tot angst uit de weg was gegaan door van achter je laptop waar je op aan het werk was weg te lopen of helemaal niet naar je werk te gaan.

Begrijp het volgende goed

  • Laat je op geen enkele wijze in handelen of gedrag leiden door irreële angst. Als je dat namelijk wel doet, conditioneer je hem en maak je hem sterker en gaat hij overheersen.
  • Als je de angst laat komen en blijft doen wat je op dat ogenblik aan het doen bent heeft dat niet als doel de angst weg te krijgen. Dan zou je je er weer door laten leiden.
  • Het doel van het toelaten van de angst is in die beweging zelf gelegen, namelijk dat zo goed mogelijk te doen, in de wetenschap dat er geen gevaar is.
  • Als de angst wegblijft is dat niet een resultaat dat je hebt behaald maar een effect dat optreedt van een geslaagd ‘toelatingsbeleid’.
  • De angst dooft uit door het gevolgde principe van de paradoxale intentie: hij blijft weg terwijl of nadat je hem toelaat.

Stapje voor stapje

In 1 keer de stap zetten en angst toelaten is misschien voor jou een te grote stap in de praktijk.

Wat je kunt doen is stapje voor stapje te werk gaan. Oftewel het principe volgen van de systematische de-sensitisatie: je stapje voor stapje (systematisch) ongevoelig te maken voor angst, door deze toe te laten als die zich aandient.

Neem als voorbeeld: je durft niet meer (uit angst voor angst) met de trein van Alkmaar naar Amsterdam.

Wat kun je doen?

De eerste keer koop je een kaartje Alkmaar-Heiloo, de volgende keer Alkmaar- Castricum, en zo steeds verder. Vervolgens stap je in de trein en blijf je daarin gedurende het gehele traject waarvoor je een kaartje hebt gekocht zitten (of staan), terwijl je, als je angst zou voelen, te werk gaat zoals ik in dit stuk uiteenzet.

Denk: Ik heb angst, maar angst heeft mij niet! Je doet wat je van plan bent te doen. Je doet iets goeds, iets wat bevorderlijk is, namelijk een reisje maken, wat in dit geval tegelijkertijd een oefening is. Van daaruit kijk je naar de angst. En niet andersom, dat je je door de angst laat leiden en die als uitgangspunt neemt.

(In een vergevorderd stadium van begrip kun je nog ‘hopen’ dat de angst komt, zodat je de gelegenheid hebt te oefenen er op de juiste wijze mee om te gaan! Blijft de angst achterwege: helaas!)

Op het moment dat je je bewegingsvrijheid serieus laat beperken door irreële angsten en je het gevoel krijgt dat het tijd is voor verandering, heb je waarschijnlijk al over een langere tijd angst op angst gestapeld, met angst op angst gereageerd.

Door het principe te volgen van de systematische de-sensitisatie bewandel je dus in een paar stappen de omgekeerde weg terug.

 

Benoemen

Bij opkomende irreële angsten kun je nog iets extra’s doen wat bevorderlijk is: het gevoel/de situatie benoemen. Zeg/denk: ‘Ik heb angst.’

Dit corrigeert je houding ten opzichte van de emotie. Vaak wordt ten onrechte gedacht dat je angstig bent en heb je je met deze foute gedachte (onbewust) geprogrammeerd. Ten onrechte verhef je je een emotie tot het niveau van identiteit. Hoe kan de angst nog van je weg blijven? Je bent toch zo!!!

Het is goed je emotie te ‘weten’. Je kunt in woede ontsteken en tegelijkertijd dat van jezelf in de gaten hebben en houden. Je blijft dan ook weten wat je doet (je doet geen gekke dingen, gaat niet smijten met vazen enzo en als je toch smijt weet je ook weer wat je doet en neem je er verantwoording voor). Net zo kun je je angst ‘weten’ en hoef je geen gekke dingen te doen, nl. op de vlucht slaan.

Dit benoemen helpt je de angst te ondergaan voor zover hij doorkomt. De ervaring is dat angsten zich al kunnen terugtrekken in deze fase van benoemen.

 

Oorzaken van irreële angsten

  • Als je over een langere tijd onder druk staat en stress hebt, kan je zenuwgestel overgevoelig raken en kan het een alarmsignaal afgeven die de vorm aanneemt van een angstaanval. Angst kun je dan zien als een de-compensatieverschijnsel.
  • Het kan ´in de familie zitten´, als gekopieerd gedrag of aanleg.
  • Het kan te maken hebben met jouw persoonlijke geschiedenis van ervaringen. Je hebt dingen meegemaakt waar je heel akelige herinneringen aan hebt.
  • Het kan ook een cultureel bepaald verschijnsel zijn. Er zijn op dit moment zoveel mensen met irreële angsten dat de oorzaak in het huidige tijdsgewricht gevonden kan worden. We zijn tegenwoordig tegen van alles en nog wat verzekerd, en lopen met niks meer een levensbedreigend risico, terwijl wij nog wel als mensen over een geadrenaliniseerd bewustzijn beschikken. Bij gebrek aan reële gevaren richt angst zich dan op irreële gevaren en ontwikkelen we fobieën. Een fobie is een sterke angst die je brengt tot het vermijden van situaties en dingen die geen echt gevaar in zich dragen. Denk bijvoorbeeld aan een spinnenfobie, claustrofobie, enz. Door keer op keer toe te geven aan de neiging te vermijden, laat je je leiden door de angst en conditioneer je die. (In tijden van reëel gevaar – dus gesteld dat vijandelijke legers voor de grens staan – verdwijnt irreële angst als sneeuw voor de zon, blijkt.)
  • Mensen die gevoelig zijn voor irreële angsten zijn eerder de vurige types die van nature over veel energie beschikken en die te weinig kwijt kunnen.
  • Een combinatie van oorzaken.

 

Wat kun je doen ivm de oorzaken?

Kijk of er bronnen zijn van aanhoudende stress (overprikkeling) en verander daar iets aan. In relatie tot stress kun je dingen doen (bijvoorbeeld te veel alcohol gebruiken) of kunnen verschijnselen optreden (bijvoorbeeld te weinig slapen) die op zich ook weer bijdragen aan overprikkeling van het zenuwgestel. Doe aan sport, zoek het avontuur op, onderneem dingen waarin je je energie kwijt kunt. Doe dingen die gezond en bevorderlijk zijn. (Dus niet om je angsten te bestrijden, daar laat je je niet meer door leiden. Nee, die dingen zijn op zichzelf goed om te doen. Het doel is daarin zelf gelegen.)

Siep Valkering

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s