Omgaan met emoties – 3. Boosheid

 

Er bestaan 2 soorten agressie:

1. Natuurlijke, primaire agressie.
Dat is de agressie die je van nature hebt. De ene persoon heeft daar meer van dan de andere. Je kunt deze agressie reguleren, ontladen of sublimeren door aan sport te doen (met een racket slaan, schieten op het doel, vechtsporten, autoracen),
door avontuurlijke vakanties te ondernemen, etc.
2. Secundaire agressie.
Die bouw je op door verzet te plegen tegen omstandigheden zoals ze zijn. Je staat bijvoorbeeld in de file en je wordt boos. Je partner heeft een eigenschap waar je je aan irriteert en elke keer wind je je hier over op.

 

Mogelijkheden
Beperkende omstandigheden ontstaan vaak buiten je controle om. Je heb hier dus geen macht over. Als je je hier teveel op richt met als doel iets aan de situatie te veranderen, identificeer je je gemakkelijk met onmogelijke verlangens. Zo ontwikkel je gevoelens van boosheid angst, verdriet en spijt. Dit maakt je passief. Zo word je een slachtoffer van de omstandigheden.

In elke situatie heb je de keuze om je te fixeren op de beperkingen, óf je te richten op de mogelijkheden die de situatie biedt, waar je actief gebruik van kunt maken.

Door je te richten op de mogelijkheden neem je een actieve houding aan en heb je meer controle over de omstandigheden. Een voorbeeldsituatie: je staat met je auto vast in het verkeer, wat kun je dan wèl doen? Naar muziek luisteren, een telefoontje plegen, stukken alvast doorlezen, etc.

 

Sta het toe

Als je toch boos wordt en woede voelt in je lijf, hoef je daar niet perse handelend gehoor aan te geven (door bijvoorbeeld met een vaas te smijten). Dat heeft allerlei nare consequenties (verzekering bellen, pleisters pakken, enz). Waar het om gaat, is dat je jezelf toestaat de emotie te voelen. Laat het gevoel er even helemaal zijn. Zo verbreek je je identificatie ermee en kom je ervan los. Woede verdwijnt en je voelt rust en ruimte om anders (op een gepaste manier) met de situatie om te gaan.

Het is goed de eerste prikkels van een emotie meteen te herkennen, voordat die sterker worden. Dat stelt je in staat woede uit te stellen en tot jezelf te komen. Je merkt al na een paar seconden dat de ergste woede is getemperd. Van uitstel komt afstel!

In bepaalde vormen van psychotherapie was het ooit in de mode om opgekropte woede te uiten door met een kussen op een stoel te slaan, terwijl je de persoon op wie je boos was in gedachten had. Deze methode blijkt niet zo succesvol. Sterker nog, het wakkert je woede aan. Je reactiveert je herinnering (en de daarmee verbonden patronen van neurologische verbindingen in je hersenen) aan een situatie waarin je boos werd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s