Praktijkvoorbeeld Studiestress

Heel vaak heb ik studenten geholpen met onderwerpen als zenuwen, stress, faalangst, gebrek aan motivatie en ‘zich er niet toe kunnen zetten’ aan het werk te gaan. Bijna altijd gingen zij uit van dezelfde ‘onware’ gedachten.

Hier volgen er een paar, waar ik ‘ware’ gedachten tegenover stel, in beknopt commentaar.

Ik moet slagen voor dit tentamen!

‘Wat is ‘moeten’? Er moet niets. Reëel is het om te denken: ‘ik doe mijn best’ om te slagen en: ‘ik doe wat ik kan doen om’… 

‘Waarom’ lukt het mij niet? 

‘Het heeft geen zin je af te vragen ‘waarom’ en naar redenen en oorzaken te zoeken. Mensen komen in beweging door de doelen die zij stellen. Welke doelen heb/had je binnen en buiten je studie? 

Ik studeer voor mijn tentamen en voor een goed cijfer.

Tentamens en cijfers zijn het werk van de docent(e). Richt jij je op jouw zaak, op wat jij zelf in de hand hebt en kunt bepalen en dat is (de aanpak van) je studie.

Waarvoor studeer je ‘eigenlijk’? Wat is het ‘ware’ doel? Volg de doelstellingen die inherent zijn aan het studeren zelf: kennis vergaren, vaardigheden vergroten, enz. Dat geeft inhoud en zin aan wat je doet.

Ik studeer om verzekerd te zijn van een goede baan later.

Alleen van het huidige moment kun je iets maken. Als je al je aandacht daarop richt verhoog je de kwaliteit van je werk, heb je er meer lol in, en breng je gewenste situaties in de toekomst (goed cijfer, baan) dichterbij, niet zozeer als resultaat waar je naar streeft, maar meer als een effect van de goede manier waarop je nu bezig bent.

 

Ben je op zoek naar helpende gesprekken bij angstburn outstress of somberheid? Ik ga graag met je in gesprek. Meld je aan voor een vrijblijvende intake of vraag me om meer informatie. Neem contact met mij op.